
M’he llegit un llibre de recursos humans
En una visita de preparació per a una formació per a l’equip comercial d’una empresa, mentre estava aclarint certs punts amb el gerent, la secretària va trucar a la porta. Mentre la secretària entrava, primer mirant-me a mi i després al seu cap va deixar anar un, perdó , però tinc alguna cosa urgent que hauria de comentar-li.
De seguida vaig veure que no se sent còmoda que jo hi sigui present, però el gerent posa la mà damunt del meu braç evitant que m’aixequi i li contesta que pot parlar sense cap problema, ja que jo estic allà precisament per millorar alguns aspectes de l’empresa.
La secretària encara se sent més incòmoda però com en breu sabrem l’assumpte és urgent.
– M’acaben de trucar del col·legi perquè el nen ha caigut i s’ha trencat les dents, no sembla greu però si que està sangrant molt i em recomanen que el porti a urgències …
Noto com el gerent, que el tinc al costat i sens dubte l’ocasió li permet lluir-se, es posa dret i ràpidament s’acosta a la secretària dient-li que per descomptat vagi de seguida a buscar nen i que no es preocupi per la seva agenda que ja s’espavilarà. I que sobretot li informe més tard de com ha anat tot.
Amb una clara preocupació però sens dubte una mica més alleujada que feia una estona, s’acomiada donant dues o tres vegades les gràcies i surt del despatx.
El gerent em mira de reüll i acostant-se de nou a la taula comenta:
– M’agrada poder dir que sóc sensible amb els meus treballadors i que intento ajudar-los en tot el que puc.
Mentre esperava la meva aprovació, el vaig mirar als ulls i no vaig poder evitar fer-li la pregunta.
– Com es diu el seu fill?
– Com?
– Com es diu el fill de la teva secretària?
– No ho sé.
Intencionadament vaig mantenir un incomodíssim silenci … ..fins que no em vaig poder reprimir més.
– Hauria de saber-ho.
– Efectivament, quants anys fa que treballa amb tu, que és la teva secretària?
– Treballa amb nosaltres fa quatre anys i que és la meva secretaria en fa gairebé dos.
– Tranquil, podria ser molt pitjor, t’asseguro que he vist coses molt pitjors, però sens dubte et servirà de reflexió pel que ha succeït avui. La resposta que m’has donat abans era de “manual de relacions laborals pel Gerent d’avui dia”, ha resultat molt òbvia que era una frase apresa. Conèixer realment a la gent que treballa amb tu és molt important, però encara ho és més conèixer a la gent que treballa per a tu.
Et puc assegurar que els resultats cap l’empresa, a nivell motivació, resultats, ambient de treball, etc són gairebé màgics.
– Dedica un temps cada dia a reflexionar en el teu cercle més proper de col·laboradors (treballadors, però intentem treballar un nou marc mental, el nou paradigma), qui hauria de considerar-se un puntal en el teu dia a dia.
– Realitza una llista, actualitza-la si cal, tantes vegades com calgui.
– Interessa’t per ells, això passa per saber quan és el seu aniversari, per convidar-los a menjar o a esmorzar un dia. A preguntar com se senten a l’empresa, com pots ajudar tu directament com a Gerent en les seves tasques diàries.
– Una bona manera de fer-ho és preguntar, no busquis situacions complicades o utilitzis les reunions per a això. Sigues valent, les reunions són per a altres coses!
– Sigues empàtic, moltes vegades una cara diu molt, avui la teva secretària ha estat contenta no?
– Proposa accions perquè els aniversaris es coneguin i sigui l’empresa part partícip, “avui rosquilles gratis per l’aniversari de …”
– Premia la sinceritat, quan tothom et diu que tot és magnífic i meravellós sospita que alguna cosa no va bé, i a més tu no n’estàs assabentant.
– Sigues proactiu, les relacions humanes no funcionen per reacció.
– No ets el seu amic, ni una ONG, però si tens moltes eines amb les que pots millorar la vida dels teus treballadors (i la TEVA !!)
https://metamorphosis.cat/estadios-metamorphosis/estadi-4-allibera-el-lider-que-hi-ha-en-tu/
https://metamorphosis.cat/coaching-2/